Останні новини

Останні новини

Звернення Морської Палати до Президента України щодо виконання Указу № 837/2019 від 09 листопада 2019 року «Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави»

Звернення Морської Палати до Президента України щодо виконання Указу № 837/2019 від 09 листопада 2019 року «Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави»

Шановний Володимире Олександровичу!

Морська Палата України висловлює Вам свою глибоку повагу та має честь звернутись до Вас з приводу надважливого питання, яке сьогодні потребує негайного вирішення для розвитку галузі торгівельного мореплавства України та успішного подолання негативних явищ, спричинених карантинними обмеженнями у зв’язку з пандемією COVID-19.

Мова йде про Методику розрахунку розмірів ставок портових зборів, які справляються у морських портах (далі – «Методика»), та Порядок справляння, обліку та використання коштів від портових зборів, крім використання коштів від сплати адміністративного збору (далі – «Порядок»). Прийняття цих двох документів морська галузь України очікує з 2013 року.

Указом Президента № 837/2019 від 09 листопада 2019 року затвердження Методики та Порядку, серед іншого, було віднесено до пріоритетних заходів для здійснення структурних економічних реформ, запровадження додаткових механізмів для прискорення соціально-економічного розвитку України, підвищення добробуту населення, гармонійного розвитку регіонів, продовження впровадження європейських стандартів життя та зміцнення держави.

Кабінету Міністрів України було доручено до 30 квітня 2020 року вжити необхідних заходів щодо оптимізації системи портових зборів та приведення їх до конкурентного рівня, у тому числі затвердження Методики та Порядку.

Втім, очевидним є той факт, що 30 квітня 2020 року жодний з цих документів не буде затверджений.

10 квітня 2020 року Міністерство інфраструктури України у розділі «Новини» розмістило на своєму офіційному сайті проєкти Методики та Порядку. Втім, зазначені документи розміщені із порушенням процедури оприлюднення проєктів регуляторних актів, без інформації про строк, протягом якого приймаються зауваження, без аналізу регуляторного впливу та без прикладів орієнтовних розрахунків, які б дозволили оцінити фактичні зміни у рівні ставок портових зборів для того чи іншого порту.

Слід зауважити, що протягом 2016 – 2018 років вже активно обговорювалось декілька редакцій Методики, бізнесом висловлювалась критика підходів до розрахунків та неможливості визначити ставки портових зборів за запропонованими формулами, Міністерство економіки, Міністерство фінансів,  Державна регуляторна служба  висловлювали зауваження щодо порушення процедур та вимог чинного законодавства. Втім, сьогодні мусимо констатувати, що майже всі концептуальні зауваження, на які було витрачено 2 роки уваги бізнесу та державних інституцій, були проігноровані Міністерством інфраструктури України.

Зміст Методики та запропоновані формули, як і раніше, не дозволяють бізнесу навіть приблизно розрахувати майбутній розмір ставок портових зборів. Це позбавляє бізнес можливості визначити, чи буде дана Методика сприяти зниженню ставок портових зборів, на яке розраховує бізнес.

При цьому, запропоновані до обговорення проєкти Методики та Порядку не спрямовані та не сприятимуть вирішенню накопичених проблем морської галузі. Натомість обидва документи є спробою закріпити всі наявні сьогодні негативні явища:  

  • непрогнозований та неконтрольований розмір витрат Адміністрації морських портів – пропонують і надалі покривати за рахунок портових зборів (зокрема, консалтингові та страхові послуги, витрати охорону праці та на утримання необґрунтованої кількості адміністративного персоналу);
  • відсутність автономії морських портів – порти не можуть самостійно ухвалювати рішення щодо використання грошових коштів на потреби морських портів, у яких портові збори безпосередньо справляються;
  • фіскальний характер портових зборів – портові збори залишаються квазі-податками, оскільки зібрані кошти пропонують і надалі оподатковувати податком на прибуток, а за результатами року, перераховувати до бюджету у вигляді дивідендів (сьогодні ставка дивідендів складає 90 %).

Нагадаємо, що правовою підставою для розробки та впровадження Методики є Закон України «Про морські порти України», частиною 2 статті 22 якого встановлено, що «Розміри ставок портових зборів для кожного морського порту встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, відповідно до затвердженої нею методики».

Перехідними положеннями Закону України «Про морські порти України» Кабінету Міністрів України був наданий строк для створення незалежного регулятора – 10 місяців з дня опублікування Закону, тобто до 13.04.2013 р. Втім, до сьогодні національна комісія як незалежний регулятор у сфері транспорту не створена, що має своїм наслідком невизначеність у питанні розробки Методики розрахунку та подальшого контролю за використанням коштів портових зборів.

Міністерство інфраструктури мало б виконувати функції національної комісії лише тимчасово – до її створення не пізніше 13.04.2013 року. Втім, після семи років перевищення граничного терміну, МІУ продовжує виконувати функції національної комісії і одночасно продовжує демонструвати неспроможність виконувати такі функції належним чином. Яскравою ілюстрацією є неприйняття протягом 8-ми років Методики розрахунку ставок портових зборів та відсутність контролю за цільовим використанням портових зборів.

Отже, сьогодні змушені констатувати, що ані Указ Президента № 837/2019 від 09.11.2019 року, ані Постанова КМУ від 25.12.1996 р. № 1548, ані Закон України «Про морські порти України» не виконуються належним чином.

З урахуванням наведеного, просимо Вас, вельмишановний пане Президент, взяти під особистий контроль два питання:

  • створення та належне функціонування національної комісії, що здійснюватиме державне регулювання у сфері транспорту;
  • встановлення конкурентних ставок портових зборів для морських портів України, одночасно із справедливим механізмом розподілу зібраних коштів на потреби морських портів, у яких справляються портові збори.

Компанії-члени Морської Палати України заздалегідь вдячні за розгляд порушених у цьому звернені принципових питань, важливих для всієї морської галузі. Сподіваємось на їх належне опрацювання та вжиття необхідних заходів. Зі свого боку, Морська Палата України, яка об’єднує найкращих фахівців морської галузі, висловлює готовність надати будь-яку необхідну методичну допомогу у вирішенні зазначених питань.

З копією листа можна ознайомитись тут

Поділитися...