Останні новини

Останні новини

Звернення Морської Палати України до Премʼєр-міністра України з приводу проектів Методики розрахунку розмірів ставок портових зборів, які справляються у морських портах України

Звернення Морської Палати України до Премʼєр-міністра України з приводу проектів Методики розрахунку розмірів ставок портових зборів, які справляються у морських портах України

Шановний Денисе Анатолійовичу!

Морська Палата України висловлює Вам свою повагу та звертається з приводу Методики розрахунку розмірів ставок портових зборів, які справляються у морських портах (далі – Методика) та Порядку справляння, обліку та використання коштів від портових зборів, крім використання коштів від сплати адміністративного збору (далі – Порядок), проекти яких були розміщені на сайті Міністерства інфраструктури України 10 квітня 2020 року.

Ознайомившись із проектами обох документів, експерти Морської Палати України вимушені визнати, що запропоновані проекти Методики та Порядку:

  • розміщені із порушенням порядку оприлюднення проектів регуляторних актів;
  • розроблені та запропоновані до обговорення неналежним суб’єктом;
  • не дають змоги розрахувати та визначити розміри ставок портових зборів.

Нагадаємо, що правовою підставою для розробки та впровадження Методики є Закон України «Про морські порти України», частиною 2 статті 22 якого встановлено, що «Розміри ставок портових зборів для кожного морського порту встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, відповідно до затвердженої нею методики».

Перехідними положеннями Закону України «Про морські порти України» Кабінету Міністрів України був наданий строк для створення незалежного регулятора – 10 місяців з дня опублікування Закону, тобто до 13.04.2013 р. Втім, до сьогодні національна комісія як незалежний регулятор у сфері транспорту не створена, що має своїм наслідком невизначеність у питанні розробки Методики розрахунку та подальшого контролю за використанням коштів портових зборів.

Міністерство інфраструктури мало б виконувати функції національної комісії лише тимчасово – до її створення не пізніше 13.04. 2013 року. Втім, після семи років перевищення граничного терміну, стає дедалі очевидним, що МІУ взагалі не планує віддавати ці функції незалежному регуляторові, адже у п. 7 запропонованого проекту Порядку зазначено: «7. Відповідно до статті 22 Закону України «Про морські порти України» розміри ставок портових зборів для кожного морського порту встановлюються Міністерством інфраструктури України відповідно до Методики розрахунку розмірів ставок портових зборів, які справляються у морських портах». Зазначене положення прямо протирічить статті 22 Закону про морські порти, на яке посилається.

На необхідності виконання Перехідних положень Закону про морські порти та створення незалежного регулятора – національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, наполягала бізнес-спільнота протягом обговорення попередніх версій Методики у 2016-2018 роках, які були розроблені за участю експертів Світового банку та АМПУ. Втім, Міністерство не зробило належних висновків з минулого обговорення.

Указом Президента № 837/2019 від 09 листопада 2019 року затвердження Методики та Порядку, серед іншого, було віднесено до пріоритетних заходів для здійснення структурних економічних реформ, запровадження додаткових механізмів для прискорення соціально-економічного розвитку України, підвищення добробуту населення, гармонійного розвитку регіонів, продовження впровадження європейських стандартів життя та зміцнення держави.

Кабінету Міністрів України було доручено до 30 квітня 2020 року вжити необхідних заходів щодо оптимізації системи портових зборів та приведення їх до конкурентного рівня, у тому числі затвердження Методики та Порядку.

06 лютого 2020 року Антимонопольний комітет України ухвалив рішення, яким дії Міністерства інфраструктури України з встановлення розмірів ставок портових зборів та знижок до них за відсутності затвердженої Методики розрахунку таких зборів визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних дій органу влади, які можуть призвести до спотворення конкуренції.

Як справедливо відзначив Комітет у своєму рішенні, економічна привабливість морських портів та послуг відповідних стивідорних компаній для вантажовідправників та вантажоотримувачів і судновласників значною мірою залежить від розміру портових зборів, адже високі ставки призводять до підвищення судновласниками (перевізниками) ставок фрахту, що за інших рівних умов знижує конкурентоздатність українських портових операторів та вантажів.

У зв’язку з цим, Антимонопольний комітет зобов’язав Міністерство інфраструктури протягом 4 місяців розробити та затвердити прозору і недискримінаційну методику розрахунку розмірів ставок портових зборів.

Втім, виконання рішення Антимонопольного комітету України не повинно суперечити Закону про морські порти як основному та спеціалізованому нормативному акту у морській галузі.

Так, статтею 13 Закону про морські порти визначено, що державне регулювання діяльності в морському порту здійснюється Кабінетом Міністрів України. Саме до повноважень Кабінету Міністрів України віднесено створення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту. Дане повноваження кореспондується та відповідає положенням Закону України «Про центральні органи виконавчої влади».

Отже, на думку Морської Палати України, Кабінет Міністрів України сьогодні має всі повноваження для виконання покладеного на нього чинним законодавством обов’язку щодо створення незалежного регулятора у сфері транспорту. Поданий попереднім складом Кабінету Міністрів законопроєкт № 2699 від 28.12.2019 р (відкликаний 04.03.2020 року) не був підтриманий бізнесом та не є необхідним у питанні створення національної комісії, з огляду на існуюче нормативне регулювання.

Враховуючи негативний досвід обговорення попередніх проєктів Методики, розроблених Міністерством інфраструктури,  Морська Палата України наполягає, що пріоритетним завданням сьогодні є створення незалежного регулятора у сфері транспорту, який неупереджено зможе розробити дійсно зрозумілу та недискримінаційну методику розрахунку розмірів ставок портових зборів. 

До моменту створення такого регулятора, всі дії щодо розробки Методики та розмірів ставок портових зборів  мають погоджуватись Кабінетом Міністрів України (п.п. г п. 2 Додатку до Постанови КМУ від 25.12.1996 р. № 1548).

Отже, Морська Палата України наполягає на необхідності :

  • створення Кабінетом Міністрів України національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту;
  • до моменту створення національної комісії, Кабінет Міністрів України повинен контролювати всі питання, пов’язані із розробкою Методики розрахунку портових зборів;
  • для здійснення розрахунків ставок портових зборів та належної оцінки запропонованих проєктів Методики та Порядку, Міністерство інфраструктури України має надати конкретні цифри.

Окремо, Морська Палата України наголошує, що Кабінетом Міністрів України має бути розглянуте питання виключення коштів портових зборів зі складу бази оподаткування податком на прибуток та зі складу дивідендів, які підлягають сплаті на користь держави. Дивідендна політика держави сьогодні позбавляє морські порти ресурсів для розвитку і значно зменшує темпи розвитку бізнесу, пов’язаного із інфраструктурою морських портів.

Компанії-члени Морської Палати України заздалегідь вдячні за розгляд порушених у цьому звернені принципових питань, важливих для всієї морської галузі. Сподіваємось на їх належне опрацювання та вжиття необхідних заходів.

З копією листа можна ознайомитись тут

Поділитися...