Останні новини

Останні новини

Висновок Комітету ВРУ на предмет відповідності праву ЄС проекту Закону України «Про внутрішній водний транспорт»

Висновок Комітету ВРУ на предмет відповідності праву ЄС проекту Закону України «Про внутрішній водний транспорт»

На сайті Верховної Ради України розміщено висновок Комітету з питань інтеграції України з ЄС Верховної Ради України на предмет відповідності праву ЄС проекту Закону України “Про внутрішній водний транспорт” (реєстр.№1182-1-д від 17.01.2020)

Роблячи висновок: “Проект Закону  за своєю метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України, однак, не в повному обсязі враховує положення Директиви  87/540/ЄС, Директиви 2005/44/ЄС,  Директиви 2016/1629/ЄС”, Комітет зазначив низку особливостей :

“В ЄС стягнення плати за користування інфраструктурою також не застосовується на взаємопов’язаній мережі водних шляхів; така практика застосовується лише у Франції та на річці Мозель. В усіх портах збори стягуються до рівня сум, необхідних для відшкодування витрат на споруди, які надані для використання суднами внутрішнього судноплавства (швартування, утилізація відходів і т. ін.). Не існує загальної скоординованої політики щодо стягнення портових зборів; порти мають автономію при встановленні рівня тарифів, які напряму впливають на відповідний рівень їх конкурентоспроможності.  

Також європейська практика не передбачає стягування акцизного збору на дизельне паливо, яке використовується для внутрішнього судноплавства. Портові збори та збори за переробку відходів є зборами, прийнятними для промисловості.

У ст. 53 проекту Закону передбачено відкриття ринку для суден усіх країн (окрім країни-агресора). Структура статті побудована таким чином, що обмін торгівлею між іноземним портом та портом України відрізняється від каботажної торгівлі між двома українськими портами. Обом надається вільний доступ. Більше того, стаття не проводить розділення між морськими суднами та суднами внутрішнього плавання.

У випадку якщо каботажна торгівля не отримує достатньої підтримки від суден внутрішнього плавання, працюватимуть та ділитимуть ринок як морські судна, так і судна внутрішнього судноплавства – кожен зі своїми переважними відносинами у сфері торгівлі. 

Варто також зауважити, що європейський ринок внутрішнього судноплавства не є доступним для суден третіх країн. Доступ надається за умови поєднання володіння, управління та реєстрації у державі-учасниці ЄС. Окрім цього, країни-учасниці ЄС можуть також обмежувати національний каботаж шляхом скорочення тривалості каботажу, а отже шляхом виставлення вимоги до операторів інших країн-членів ЄС, які бажають здійснювати перевезення, щодо встановлення оперативної компанії у конкретній державі (Регламент Ради (ЄС) № 3921/91).

У ст. 24 щодо бункерування суден та приймання забруднених речовин і сміття з суден  необхідно передбачити доповнення із супутніми вимогами, які стосуються суден, та заборони операційного скидання за борт (зокрема, лляльні води, відпрацьовані нафтопродукти, залишки вантажу, сміття).  

У п. «и» пункту 2 частини 4 Прикінцевих і перехідних положень  проекту Закону передбачено можливість вільного скидання суднових стічних вод на ходу, що суперечить екологічним вимогам держав-членів ЄС, де всі відходи мають здаватися виключно до спеціалізованого приймального обладнання у портах) відповідно до п. 3 статті 7 і статті 16 Директив 2000/60/ЄС, абзацу 9 пункту 2А додатку І  Директиви 2009/16/ЄС і статтям 1-15 і 10-04 Резолюції ЄЕК ООН № 24 (CEVNI).

Необхідність заборони, за прикладом ЄС, скидання суднових стічних вод в річки пояснюється відсутністю можливостей перевірити хто і коли «вільно скинув» суднові стічні води на річці, та з яким рівнем очистки, що у свою чергу унеможливлює здійснення ефективного контролю за дотриманням відповідних норм.”

Повний текст висновку Комітету з питань інтеграції України з Європейським Союзом читайте тут

Поділитися...
EN DE UK