Останні новини

Останні новини

Морська Палата України виступила проти антиконкурентних дій Морської адміністрації при оформленні вантажів у портах

Морська Палата України виступила проти антиконкурентних дій Морської адміністрації при оформленні вантажів у портах

Морська Палата України звернулася до міністра інфраструктури Владислава Криклія, в.о. голови Державної служби морського та річкового транспорту (Морської адміністрації) Андрія Глазкова, керівників Державної регуляторної служби та Антимонопольного комітету з листом, у якому вказала на неприпустимість антиконкурентних дій призначених Морською адміністрацією капітанів морських портів при оформленні вантажів у портах.

Останніми днями учасники ринку морських перевезень зіткнулися з випадками оформлення розпоряджень начальниками управління (служби) капітана відповідних морських портів, відповідно до яких для відходу з порту судна із завантаженим експортним вантажем від агентів судновласника вимагається забезпечувати надання декларацій про вантаж та додаткових документів до таких декларацій, зокрема: свідоцтва про стан вантажу на час перевезення, свідоцтва про відповідність тари (упаковки), свідоцтва про укладення і кріплення вантажу в контейнері (транспортному засобі).

При цьому, відповідно до зазначених розпоряджень, вказані декларації та додаткові документи до них повинні видаватися виключно спеціалізованими організаціями, які мають відповідний атестат про акредитацію Національного агентства з акредитації України. Такою організацією називається лише одна – НВП ТОВ «Екоморсервіс», хоча існують чотири інші спеціалізовані організації (включаючи державні), які здійснюють таку діяльність протягом багатьох років, і учасники ринку раніше мали можливість обирати, до якої організації звертатися.

При невиконанні вимог, викладених у цих розпорядженнях, служба капітана порту відмовляється оформлювати відхід судна з порту, що надає цій проблемі дуже важливий і гострий характер.

В цих розпорядженнях міститься посилання на Положення про порядок підготовки та подання інформації про вантаж для його безпечного морського перевезення, затверджений Наказом Міністерства транспорту України №497 від 14.12.1998 р., як підставу для таких вимог служби капітана порту.

Водночас, Морська Палата України наголошує, що як саме Положення (принаймні, деякі його норми), так і підходи до тлумачення та застосування Положення, які нещодавно були запроваджені службами капітана відповідних морських портів, не відповідають сучасним ринковим реаліям та усталеній практиці (в тому числі, міжнародній), яка склалася у торговельному мореплавстві, у зв’язку із чим потребують суттєвого корегування.

«В першу чергу, слід зазначити, що обов’язок з подання інформації про вантаж у формі декларації та додаткових документів до неї прямо покладений Положенням на вантажовідправника або його представника. Натомість, морський агент, відповідно до ст.116, 117 Кодексу Торговельного мореплавства України, не є представником вантажовідправника, а є представником саме судновласника, тому не є суб’єктом правовідносин щодо подання порту інформації про вантаж, зокрема, документів, передбачених Положенням», — наголошується в листі.

У зв’язку із цим, позиція служби капітана порту щодо неприпустимості оформлення відходу судна з порту при відсутності зазначених документів не ґрунтується на вимогах чинного законодавства України, в тому числі, і самого Положення, а, навпаки, прямо суперечить цілій низці чинних нормативно-правових актів, в тому числі Кодексу торговельного мореплавства України, Порядку оформлення приходу суден у морський порт, надання дозволу на вихід суден у море та оформлення виходу суден із морського порту та Типовій технологічній схемі пропуску через державний кордон осіб, автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними.

Морська Палата України звернулася до керівників галузі з проханням:

  • Зупинити поточну протиправну практику видання розпоряджень капітанами морських портів щодо покладання обов’язку на агентські компанії забезпечити надання інформації про вантаж, яка відсутня у агентських компаній в силу специфіки їх діяльності як представників судновласників, а також спроб затримки судна через відсутність таких документів.
  • Вжити заходів щодо недопущення спотворення (обмеження) конкуренції у вигляді прийняття органом влади декларацій про вантаж та додаткових документів до таких декларацій, оформлених виключно  однією акредитованою організацією.
  • Не допустити створення додаткових документальних та фінансових бар’єрів у вигляді декларацій на кожний стандартний морський контейнер (окремі декларації при такому виді перевезень оформлюється виключно для негабаритних та небезпечних вантажів). Такі вимоги від служб капітанів морських портів створюють ризик колапсу у сфері регулярних морських контейнерних перевезень.

«Вжиття наведених вище заходів у повній мірі відповідає питанням безпеки на морі та сучасним ринковим реаліям розвитку торговельного мореплавства, з урахуванням провідного міжнародного досвіду, а також дозволить уникнути безпідставної затримки суден у вітчизняних портах», — наголосили в МПУ.

Поділитися...