Застереження фрахтувальників про заборону зміни екіпажу до закінчення рейсу посилюють кризу зміни екіпажу, яка триває, і ще більше загрожують безпеці мореплавства. Про це заявив генеральний секретар Міжнародної морської організації (IMO) Кітак Лім.
«Положення про відсутність зміни екіпажу посилюють психічну і фізичну втому виснажених моряків, підривають дотримання положень Конвенції про працю в морському судноплавстві 2006 року з поправками (MLC 2006) і ще більше загрожують безпеці судноплавства», — цитує слова Ліма прес-служба IMO.
Він додав, що є альтернативні договірні положення, які дозволяють змінювати екіпаж під час пандемії, і їх слід використовувати.
У так званих застереженнях «без зміни екіпажу», яких вимагають деякі фрахтувальники, ідеться про те, що жодні зміни екіпажу не можуть відбуватися, поки вантаж фрахтувальника перебуває на борту — отже, судно не може відхилятися до портів, де можуть мати місце зміни екіпажу.
У рішучій заяві, випущеній циркулярним листом 18 грудня, яку підтримала Міжнародна організація праці (МОП), Лім закликав усіх фрахтувальників утримуватися від прохань про включення до чартерних партій застереження «без зміни екіпажу», а також закликав судновласників і операторів відхиляти їх.
«Розв’язання кризи зміни екіпажу потребує максимальних зусиль від усіх зацікавлених сторін. Відмова від використання застереження «без зміни екіпажу» — лише одне з таких зусиль», — сказав генсек IMO, підтвердивши прихильність організації справі надання допомоги всім державам-членам, галузі і морякам в цьому відношенні.
Як зазначають в IMO, нині, коли криза зміни екіпажу триває вже десятий місяць, сотні тисяч моряків залишаються на борту суден набагато довше, ніж передбачено трудовими угодами. Така ж кількість не може приєднатися до суден, і в результаті не здатна почати свої контракти і заробляти на життя.
Станом на 18 грудня 2020 року 46 держав-членів і один асоційований член IMO визнали моряків ключовими працівниками. Це необхідно для того, щоб звільнити цих фахівців від конкретних обмежень на поїздки, пов’язаних із пандемією COVID-19, дозволяючи їм переміщатися між країною свого проживання і суднами та репатріюватися після закінчення терміну дії контракту. Також були деякі обнадійливі ознаки прогресу в застосуванні розробленої галуззю структури протоколів для забезпечення безпечної зміни екіпажу і пересування під час пандемії, які були схвалені Комітетом з безпеки на морі в циркулярі MSC.1/Circ.1636.