Останні новини

Останні новини

Експериментальний проект «відповідно до закону»

Експериментальний проект «відповідно до закону»

Ніна Костюк, морський юрист, адвокат ЮФ «АНК»

На сайті КМУ з’явилася Постанова від 03.03.2020 р № 174 з назвою «Про реалізацію експериментального проекту з видачі посвідчення особи моряка» (далі — Постанова про експеримент). За результатами вивчення Постанови про експериментальний проект ознак її життєздатності не виявлено. При цьому є маса нестиковок із чинним законодавством.

З 1 червня 2020 року оформити посвідчення особи моряка буде можна через Центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) — повідомило МІУ з посиланням на відповідне рішення Кабінету Міністрів України. І дійсно, наступного дня на сайті КМУ з’явилася Постанова від 03.03.2020р. №174 з назвою «Про реалізацію експериментального проекту з видачі посвідчення особи моряка» (далі — Постанова про експеримент). Ми спробували розібратися з юридичної точки зору, в чому ж, власне, полягає експеримент. Висновки невтішні, але про все по порядку.

Отже, читаємо п. 1 Постанови про експеримент: «Запровадити реалізацію експериментального проекту щодо видачі посвідчення особи моряка». Многообещающе. Читаем дальше п. 2:  «Установити, що: 1) видача посвідчень особи моряка здійснюється у порядку, визначеному статтею 9 Закону України «Про адміністративні послуги».

Стоп-стоп-стоп.

Навіщо видавати Постанову Кабінету Міністрів для того, щоб написати в ній «діємо відповідно до закону»? У цьому немає жодного сенсу.

Так, дійсно, видача посвідчення особи моряка — це адміністративна послуга, яка повинна надаватися державою своїм громадянам. Питання надання такого роду послуг державою Україна регламентуються двома основними Законами: «Про адміністративні послуги» і «Про єдиний державний демографічний реєстр і документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» (далі — Закон про демографічний реєстр). Понад те, згаданою статті 9 Закону про адмінпослуги вже встановлено, що адміністративні послуги надаються суб’єктами надання адміністративних послуг безпосередньо або через центри надання адміністративних послуг. Так у чому ж експеримент? Читаємо далі — може проясниться.

Підпунктами 2) і 4) пункту 2 Постанови про експеримент встановлено, що:

«2) експериментальний проект складається з таких етапів:

видача посвідчень особи моряка через державне підприємство, що входить до сфери управління Державної служби морського та річкового транспорту (далі — державне підприємство)  – до 31 травня 2020 р.;

видача посвідчень особи моряка через центри надання адміністративних послуг – з 1 червня 2020 р.».

На цьому аспекті зупинюся детально, оскільки такий етап як «видача посвідчення особи моряка через Державне підприємство, яке підпорядковане Державній службі морського та річкового транспорту» прямо суперечить Закону про демографічний реєстр. У статті 2 цього Закону передбачено вичерпний перелік уповноважених суб’єктів. У розрізі видачі посвідчення особи моряка, серед інших, таким є: «державне підприємство, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах морського і річкового транспорту, до складу якого входить капітан морського порту, або центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпеки на морському і річковому транспорті, до складу якого входить капітан морського порту». Ця складна конструкція простими словами розшифровується так: паспорт моряка може видавати:

1) держпідприємство у сфері керування МІУ, до складу якого входить капітан порту (таким раніше була АМПУ), або

2) Морська адміністрація, до складу якої входить капітан порту.

Мабуть, спроба Постановою КМУ ввести нове держпідприємство як уповноважену особу на оформлення посвідчень особи моряка — і є той самий експеримент. Проте ж це незаконно.

Проблема відсутності сьогодні легітимних капітанів морських портів висвітлювалася неодноразово. Тут обмежуся лише резюме: сьогодні в Україні немає призначених в установленому порядку капітанів портів у тому розумінні, яке структурно закладене на законодавчому рівні в КТМ України, Законі про морські порти, Законі про демографічний реєстр. Їх просто немає. Сьогодні Морська адміністрація переконує всіх, що є державні службовці, які виконують функції капітанів портів. Але, по-перше, ці особи не входять до складу держпідприємства ні в сфері управління МІУ, ні в сфері управління Морадміністрації. По-друге, будучи начальниками відділів та заступниками начальників управлінь у Морській адміністрації, такі капітани сьогодні входять до складу цього органу. Відповідно, вони підпадають лише під другий етап експериментального проекту — видача документів через ЦНАП.

Викликає подив відсутність у Постанові про експеримент конкретизації, через яке саме держпідприємство в підпорядкуванні Морської адміністрації до 31.05.2020р. видаються посвідчення особи моряка. Сьогодні в підпорядкуванні Морської адміністрації перебувають 4 держпідприємства, при цьому послуги морякам надає ДП «Сервісний центр морського і річкового транспорту» (скорочено — Моррічсервіс). В такому випадку, чому прямо не вказати саме на це підприємство?

До Моррічсервісу у морського співтовариства є безліч питань. Тут хочу звернути увагу, що в риториці МІУ з’явилися ознаки підміни понять. Всім відомо, що одним із найбільш значущих досягнень чинного Міністра інфраструктури є його участь у створенні сервісних центрів МВС. Всього згідно з Постановою КМУ від 28.10.2015р. №889 «Про утворення територіальних органів з надання сервісних послуг МВС» було створено 27 територіальних органів, які містять у своїй назві слова «сервісний центр». Що стосується Морської адміністрації, то в її складі немає аналогічних територіальних органів. У той же час, слова «сервісний центр» містяться в назві ДП «Моррічсервіс». Так ось, ми можемо спостерігати, що офіційні новини на сайті МІУ і сам сайт Морської адміністрації активно переконують, що Моррічсервіс — це і є сервісний центр (як в МВС). Де-факто — підміна понять, де-юре — різні суб’єкти з різним статусом.

Читаємо далі п. 3): «органом, відповідальним за реалізацію експериментального проекту щодо видачі посвідчення особи моряка, є Державна служба морського та річкового транспорту.

Видача посвідчень особи моряка через державне підприємство здійснюється на основі узгоджених рішень Державної служби морського та річкового транспорту і державного підприємства»

Тут знову нонсенс. Немає жодного сенсу писати про узгоджені рішення Морської адміністрації, яка є засновником держпідприємства, із самим цим держпідприємством. Засновник на те і засновник, що його рішення не узгоджуються, а виконуються заснованим підприємством.

А ось із ким дійсно повинні бути узгоджені рішення Морської адміністрації з надання адмінпослуг — так це з місцевими державними адміністраціями або органами місцевого самоврядування, через чиї ЦНАП планують надавати послуги з видачі паспортів моряків з 01.06.2020 року.

Сьогодні «сервісні центри» Моррічсервісу діють в Ізмаїлі, Одесі, Маріуполі та Херсоні. Відповідно, для реалізації другого етапу потрібно, щоб депутати місцевих рад, як мінімум, цих міст рішенням сесії затвердили перелік нових послуг, які будуть надаватися через ЦНАП. Це спричиняє необхідність найму і навчання нових адміністраторів, організації додаткових робочих місць і фінансування. На все про все Кабмін своїм вольовим рішенням визначив термін до 01.06.2020р. — тобто менше трьох місяців. Складно сказати, наскільки такий термін реальний. Для такого великого міста як Одеса, швидше за все, нереальний.

Читаємо далі: «3. Внести до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 травня 2014 р. № 523 “Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг” (Офіційний вісник України, 2014 р., № 45, ст. 1193; 2017 р., № 90, ст. 2743) зміни, що додаються».

Цей пункт, хоч і вписується в «експеримент», проте ж має досить обмежувальний характер. Так, законом про адмінпослуги передбачене функціонування реєстру адміністративних послуг, який формується і ведеться Мінекономрозвитку. Цей реєстр містить зведений перелік та інформацію про всі адміністративні послуги та органи, які їх надають відповідно до галузевого законодавства.

До Реєстру адміністративних послуг станом на 06.11.2019р. уже включені 17 пунктів, які відображають адмінпослуги Морської адміністрації (пункти 297-313 списку). Три з цих 17 — це послуги морякам, які крім видачі паспорта моряка включають також видачу кваліфікаційних документів моряків, видачу посвідчення судноводія малого/маломірного судна торгового судна, допущеного до плавання судноплавними річковими внутрішніми водними шляхами України, посвідчення лоцмана, посвідчення державного річкового лоцмана, посвідчення лоцмана — оператора служби регулювання руху суден. Більше того, Єдиний державний портал адміністративних послуг (https://my.gov.ua/) уже містить інформацію про всі адмінпослуги у морській галузі. Єдиним органом, який надає такі послуги, є Морська адміністрація. Жодного слова про Моррічсервіс.

Наступні два пункти Постанови КМУ не залишають «експериментальному проекту» жодних шансів на життєздатність. Читаємо спочатку п. 5: «Міністерству інфраструктури за погодженням з Міністерством фінансів, Державною казначейською службою, Державною міграційною службою та Міністерством внутрішніх справ забезпечити в установленому порядку затвердження Тимчасового порядку зарахування до бюджетів плати за надання адміністративних послуг з видачі посвідчення особи моряка».

Тобто чотирьом Міністерствам та Державній казначейській службі наказано затвердити тимчасовий порядок зарахування коштів до бюджетів. При тому, що другий етап стартує менше ніж через три місяці, а загальний термін у експериментального проекту — до 31.12.2020р. Вважаю, що ймовірність появи такого тимчасового порядку близька до нуля.

І наостанок: «4. Державній службі морського та річкового транспорту подати до 31 грудня 2020 р. Кабінетові Міністрів України інформацію про результати реалізації експериментального проекту».

Не потрібно бути Вангою, щоб передбачити, що до кінця року звіт швидше за все буде виглядати так: «Експериментальний проект не реалізований. Морська адміністрація зробила все можливе, але вона не винна. Винні всі інші — місцеві ради, казначейство, міністерства, перераховані в п.5 Постанови, що не сприяли реалізації».

Такий звіт може бути покладено в основу твердження «Добре, що у нас є Моррічсервіс — ось він працює без всяких експериментів».

Отже, за результатами вивчення Постанови про експериментальний проект ознак його життєздатності не виявлено. При цьому є маса не стиковок із чинним законодавством.

Джерело: Порти України

Поділитися...
EN DE UK