Останні новини

Останні новини

Безробітних додасться. 16 тисяч українських моряків можуть витіснити з міжнародного ринку

Безробітних додасться. 16 тисяч українських моряків можуть витіснити з міжнародного ринку

Це станеться, якщо Україна не домовиться про автоматичне продовження строків дії вітчизняних морських документів до жовтня

Близько 16 тисяч українських моряків можуть втратити роботу через пандемію коронавирусу і введених в світі обмежувальних заходів в рамках боротьби з нею. Про це UBR. ua розповів Виконавчий віце-президент Морський палати України (МПУ) В’ячеслав Кісловський. Він зазначив, що це станеться, якщо Міністерство інфраструктури України (МІУ) не надасть офіційне рішення про автоматичне продовження до жовтня терміну дії документів українських моряків за прикладом низки інших країн.

Раніше МІУ вже направляло звернення до Міжнародної морської організації (ІМО) з проханням продовжити дію документів українських моряків, термін яких добігає кінця в березні, квітні і травні, але не більше, ніж на три місяці. Крім того, дане рішення в кожному випадку необхідно узгодити з державою прапору судна, на якому моряк працює. В МПУ порахували, що такі умови поставлять в невигідне становище вітчизняних рядових і капітанів перед іноземцями, що може призвести до втрати українською морською галуззю займаного нею положення на міжнародному ринку.

Продовжити дію документів рекомендувала ІМО

Через коронавирус більше 80 країн світу закрили свої кордони і, так чи інакше, обмежили внутрішні переміщення людей. З цієї причини моряки, які перебувають в рейсах, не мають можливості зійти на берег і оформити продовження кваліфікаційних та робочих документів. У зв’язку з цим 17 березня ІМО рекомендувала всім державам-членам організації проводити таку процедуру автоматично.

Разом з іншими країнами на заклик спецустанови ООН, що регулює морське право, відгукнулася і українська влада. 23 березня голова МІУ Владислав Криклій направив генеральному секретарю ІМО Кітакамі Ліму лист, в якому підтвердив, що Україна погоджується продовжувати в дистанційному форматі документи моряків, які знаходяться в рейсах, якщо їх сертифікати стають недійсними протягом березня, квітня і травня, і не більше, ніж на три місяці.

Продовження повинно бути закріплено в контракті моряка з судновласником, а також погоджене з державою прапора судна. Судновласники при цьому повинні будуть надавати до Морської адміністрації, а також МІУ інформацію про всіх українських моряків, термін дії документів яких скоро закінчується або вже закінчився.

В МПУ визнали, що як самі умови продовження, так і термін, і навіть саме оформлення рішення, не відповідають нагальним потребам галузі, а також свідчать про непрофесіоналізм команди Міністерства інфраструктури, розповів UBR.ua В’ячеслав Кисловський.

24 березня, через добу після листа МІУ до генерального секретаря ІМО, в Морський палаті направили звернення в міністерство зі своїми пропозиціями. Головним пунктом в них значилося автоматичне продовження терміну до 1 жовтня дії документів, тармін дії яких збігатиме до 1 липня.

В МПУ аргументують необхідність зміщення термінів на більш віддалений період непередбачуваністю карантинних обмежень – продовжити їх можуть на значно довший період, в той час як у 20% українських моряків, які зараз працюють на море, є тільки обмежені сертифікати.

“Всього в Україні близько 130 тисяч моряків. На борту міжнародного флоту одночасно знаходиться в районі 80 тисяч. Якщо навіть просто брати методом інтерполяції, з них не менше 15-20% мають обмежений термін дії сертифікатів. Це до 16 тисяч моряків, яким вже зараз потрібно терміново продовжувати документи “, – пояснює Кісловський.

Ті моряки, сертифікати яких були прострочені в березні, без указу з боку міністерства знову матимуть на руках недійсні документи вже в червні. Крім того, незадоволення МПУ викликало і відсутність будь-якого документального закріплення прийнятих рішень з боку Міністерства інфраструктури.

“Наприклад, Румунія, яка вже продовжила документи своїм морякам до жовтня, опублікувала офіційне рішення уряду з цього питання. МІУ же посилається на лист, який вони відправили в ІМО. Це абсолютно непрофесійно: потрібно зробити розпорядження міністра, розмістити офіційно відправлений лист на своєму сайті. На сьогоднішній день ми не маємо ніякого прогресу в цій частині “, – говорить Кісловський.

Дана ситуація в цілому не призведе до того, що українські моряки “застрягнуть” на суднах або в окремих країнах без засобів до існування – їх, так чи інакше, повернуть додому за рахунок компаній. Однак це може призвести до втрати займаних на ринку позицій.

“В Європі, де вже було ухвалене рішення Євросоюзу і окремих європейських країн про продовження термінів дії документів, все прекрасно розуміють і до наших моряків, в разі виявлення простроченого сертифікату, чіплятися не будуть. Але в будь-якій африканській країні йому заборонять вихід в рейс. Обурюватиметься й судновласник, адже і його судно не випускатимуть з порту, так як на кораблі не буде мінімального складу екіпажу. В його очах вина ляже на українських моряків, які не продовжили документи вчасно, і створили йому головний біль “, – пояснює Кісловський.

З негативного боку оцінив Виконавчий віце-президент Морської палати і вимоги МІУ щодо продовження термінів морських документів в частині узгодження з країною прапора судна. Він піддав критиці вимоги до судновласників надавати до МІУ і Морської адміністрації відомості про моряків, термін дії чиїх документів закінчується або закінчився.

“Який судновласник буде дивитися на всі документи українського моряка, щоб їх направити до Морської адміністрації, де сидить 5 осіб, щоб вони це все перевірили. Судновласник не буде морочитися і найме собі малайців, китайців, кого завгодно, а ми отримаємо удар по нашій галузі , наших моряків в цей період замінять “, – зауважив президент МПУ.

Попередня проблема

Тим часом, ще місяць тому проблемою, що зайняла порядок денний для вітчизняної морської галузі, був в принципі ризик втрати міжнародного визнання всіх виданих в Україні морських сертифікатів. Зокрема, в МПУ побоювалися , що затягування МІУ з підготовкою звіту про проведений в 2018 році самоаудіт освітньої системи щодо відповідності міжнародним стандартам, який потрібно направити в ІМО, може спонукати транснаціонального регулятора викреслити Україну з “білого” списку країн, які відповідають даним вимогам. У довгостроковій перспективі це загрожувало колапсом для всієї української морської галузі. В МІУ, заявляючи про налагоджений діалог з керівництвом ІМО, можливість вильоту з “білого” списку виключали.

Так чи інакше, остаточний вердикт з цього питання повинен бути прийнятий 18 травня. На цю дату заплановане засідання Комітету ІМО з безпеки на морі. Однак, як вважає Кісловський, карантин і коронавірус “затінили” дану проблему, а на те, щоб виправити помилки в українському звіті про проведений самоаудіт, зараз є достатньо часу.

Станом на 27 березня, коли відбувалася бесіда з В’ячеславом Кісловський, реакцію на своє звернення з боку міністерства в МПУ не отримали.

Джерело: ubr.ua

Поділитися...
EN DE UK