Останні новини

Останні новини

Чорна мітка для країни: українських моряків можуть позбавити дипломів та роботи

Чорна мітка для країни: українських моряків можуть позбавити дипломів та роботи

Україна опинилася в центрі чергового міжнародного скандалу. На цей раз втратити роботу ризикують десятки тисяч українських моряків, дипломи яких можуть визнати недійсними за межами України.
Україна, яка отримала від Радянського Союзу торговий флот і потужну мережу підготовки морських кадрів, продовжує втрачати щедрий спадок. Свій флот у вигляді найбільшої в світі судноплавної компанії «Чорноморське морське пароплавство» українська держава “промотала” за перші 10 років незалежності, а тепер ризикує втратити і моряків.
На шляху в чорний список
Проблемою для України стала заява Комітету з безпеки на морі Міжнародної морської організації. Виявилося, що Київ не виконав вимог Міжнародної морської конвенції про підготовку і дипломування моряків, не надавши звітність по системі підготовки кадрів. Звіт Мінінфраструктури України, поданий на початку минулого року, був повернутий профільним комітетом організації назад з вимогами усунути в ньому ряд зауважень. Однак Мінінфраструктури просто проігнорувало вимоги міжнародної організації, пропустивши, таким чином, терміни подачі звітності, які минули в січні 2019 року.
Міжнародна морська організація, або ІМО, є шановним міжнародним інститутом, спеціалізованою установою ООН, відповідальним, в тому числі, за вирішення юридичних питань, пов’язаних з міжнародним судноплавством. Незважаючи на рекомендаційний характер резолюцій ІМО, вирішення цієї організації сприймаються страховими і судноплавними компаніями як обов’язкові для виконання.
Така недбалість Мінінфраструктури може призвести до того, що на найближчому засіданні Комітету з безпеки на морі Україну можуть внести в перелік країн, що не дотримуються вимоги конвенції і, відповідно, в чорний список Міжнародної морської організації. Це автоматично призведе до позбавлення українських моряків кваліфікаційних документів.
На практиці це означає, що українські моряки втратять право працювати на іноземних суднах, а фахівці, які в цей момент знаходитумться рейсі на іноземному судні, будуть замінені одразу по закінченню контракту. Лист з таким попередженням вже було направлено в Україну і Великобританію.
 
«Ліві» дипломи і «липові» рейси
Формально основні претензії ІМО до України звелися до ряду невідповідностей законодавства України до міжнародних конвенцій – відсутності ступенів вищої освіти і спеціальностей, які присвоюються капітанам далекого плавання, механікам і електромеханікам першого розряду, а також бездіяльності Координаційної ради з питань підготовки та дипломування моряків.
Окремим списком йшли питання щодо застарілої матеріальної бази спеціалізованих навчальних закладів, практичної підготовки учнів, яка не відповідає критеріям організації.
Однак головною причиною, що спонукала ІМО серйозно взятися за Україну, стала кричуща корупція, що панує в сфері професійної підготовки кадрів. Не секрет, що в Україні можна легко купити підроблені дипломи морських вузів. Щороку виявляються десятки подібних фактів.
Крім підроблених дипломів, існує більш серйозна проблема: навчально-тренажерні центри підвищення кваліфікації, формально атестовані в Мінінфраструктури, але не мають необхідного обладнання, тисячами видають сертифікати про проходження моряками курсів підвищення кваліфікації. Не варто говорити, що реальна підготовка таких фахівців залишає бажати кращого.
Окремою проблемою є і «липові» рейси. Справа в тому, що для отримання робочого диплому або підвищення класу моряку необхідно пройти плавальну практику. Найчастіше такий плавценз купується, так би мовити, не відходячи від каси: вартість піврічної плавальної практики в Одесі в середньому коштує 300 доларів.
 
Жарти з ІМО погані
Оскільки факти корупційних порушень у цій сфері в усіх на слуху, але практично важко довести, ІМО взялося за Україну з формального боку. Однак дивує реакція Мінінфраструктури України, яке в цій ситуації не спромоглося навіть відповісти шановній морській організації на її вимоги. Можливо, питання, поставлені ІМО, виявилися настільки незручними для Києва, що найкращою відповіддю на них стало мовчання.
Втім, однією загрозою включення України до чорного списку Київ не злякати. Однак в листі ІМО окремо попереджає Україну, що включення в цей перелік автоматично призведе до невизнання кваліфікаційних документів українських моряків іноземними державами.
Жарти з ІМО погані, адже ця Міжнародна морська організація регулює підготовку моряків у всіх країнах світу. Країни, що підписали конвенцію Міжнародної морської організації, мають право самі ліцензувати навчальні заклади, що готують моряків. Але вони повинні стежити за дотриманням правил і щорічно звітувати перед профільної організацією.
 
Ласкаво просимо до Новоросійську
Для простих громадян України потрапляння в чорний список ІМО може обернутися справжньою катастрофою, близько 70 тисяч українських моряків, що працюють по всьому світу, щорічно приносять в Україну три з половиною мільярди доларів.
Після внесення країни до чорного списку, українські моряки змушені будуть підтверджувати свої дипломи в країнах, документи яких не викликають питань у ІМО. З огляду на мову навчання та географію, цією державою найімовірніше стане Російська Федерація.
З урахуванням того, що Росія спростила отримання громадянства для громадян України, отримувати новий документ в Новоросійському морському університеті імені Ушакова або Ростовськії мореходці побіжать навіть найзатятіші русофоби. В іншому випадку українцям доведеться шукати аналогічну, але забагато дорожчу підготовку в країнах ЄС або поміняти океанський лайнер на дніпровську баржу з кавунами, де міжнародний диплом не потрібен.
 
За грузинським сценарієм
Україні варто серйозно занепокоїтися цією загрозою, адже попередження ІМО підтверджені практикою аналогічних дій щодо Грузії. Майже відразу після примусу Грузії до миру в серпні 2008 року ІМО досить жорстко реформував систему морської освіти цієї країни, відправивши Грузію в чорний список, тим самим позбавивши грузинських мореплавців робочих дипломів. Причому попередні дії ІМО щодо Грузії в точності відповідають тому протоколу, яким зараз лякають Україну.
Після такого жорсткого перезавантаження системи морської освіти Грузії грузинські моряки почали масово вирішувати питання в українських вузах.
Треба зауважити, що чисельність грузинських моряків виглядає скромно на тлі числа українців, які заробляють у морі. За оцінками ІМО, Україна посідає п’яте місце в світі серед країн-постачальників моряків для торговельного флоту.
Засідання з українського питання в ІМО призначене на середину травня, але з урахуванням пандемії коронавирусу це рішення може бути перенесене на більш пізній термін.
Поки Мінінфраструктури не діє, в українських моряків з’явилися більш насущні проблеми. Крюінгові агентства через зупинку авіасполучень призупинили зміну і набір нових екіпажів, а моряки, які опинилися в морі до початку пандемії, продовжують контракти.
 
В цілому подвійний удар по морській галузі України може залишити десятки тисяч українців без роботи. А Україна – без мільйонів доларів валютних надходжень.

Джерело: https://ukraina.ru/exclusive/20200327/1027148140.html

Поділитися...